Start
Forum
Registrera
Medlemmar
Onlinelista
DB
Forum
Sida: 1 Nästa
Forum » Köp / Sälj / Byt » Sälja allt - när isf?
Funderar lite på att sälja allt förutom en kanske 10 titlar... behöver ert råd med när man ska satsa på att göra det i så fall. När är marknaden som mest "öppen" för det? När har folk råd, och när är suget som störst? Är cirka 100-200 kvalitativa titlar, kompletta basenheter/tillbehör m.m. som åker då nämligen...

Arkadet lugnar jag mig nog med då marknaden varit förstörd det senaste året tack vare flera aktörer.
Medlem
Inlägg 235
Skrivet: 2008-10-28 22:04:29
 citera  skicka PM
Mina erfarenheter runt tradera om det är där du ska sälja är att sista 10 dagarna i månaden är bättre än övriga.
Tid på året så har jag ofta sålt väldigt bra perioden oktober-februari. iallafall så är inte vår fram till sensommar någon höjdare.
Är det udda titlar så kan det vara lönt att överväga ebay. Rör det sig om enstaka udda svårsålda är det kanske sak samma, men handlar det om 100 titlar som ger 50kr mer per titel på eay så....

Rör det sig om hela samlingar utan krav på tid så tror jag du får liknande resultat under större delen av året, seriösa samlare är nog rätt insatta i värdet och är inte ute efter paketfynda för att sälja vidare även om det säkert ger en lägre summa än lös försäljning.

Sen när det kommer till tradera så finns det mycket att tjäna på en väldigt informativ annons, rubrik, beskrivning, bilder etc.

Vad är det som ligger bakom försäljningen?
Medlem
Inlägg 906
Skrivet: 2008-10-28 22:09:46
 citera  skicka PM
Är det tradera du ska lägga ut det på?
Då ska du satsa på slutet av mars, skulle jag gissa på. En söndagkväll (20:00) ska auktionerna gå ut ;P
Raaaadmin
Inlägg 18041
Skrivet: 2008-10-28 22:12:07
 citera  skicka PM
vinter höst är ju suget mest eftersom folk helt enkelt vill vara mer inne. lägg försäljningen runt månadslönen 24-25 brukar vara vanligast, men inte efter månadsslutet för då har alla pengar redan tagit slut för folket som gillar att spendera. ^^
Medlem
Inlägg 1901
Skrivet: 2008-10-28 22:13:07
 citera  skicka PM
Tack för synpunkterna!

smf:
Det som ligger bakom är väl... att jag i ett par år har haft detta på tapeten. Nu har det gått ett drygt halvår utan att jag har spelat något nämnvärt och inte haft det minsta suget. Kommer att studera minst 5-6 år till, det kommer att ta upp det mesta av tiden. Den tid jag har över vill jag helst lägga på träning, musik och böcker. Skulle jag få ett omättat sug efter ett särskilt spel är det bara att köpa kassett/löst eller liknande... skulle jag vilja börja samla igen är det bättre att vänta till man har fast inkomst osv...
Hur går träningen för dig nu förresten när vi ändå är lite off topic? :)
Medlem
Inlägg 235
Skrivet: 2008-10-28 22:15:23
 | Senast redigerad 2008-10-28 22:16, ändrad totalt 3 gång(er)
 citera  skicka PM
Tiden före jul lockar vissa typer av köpare.
Är det Tradera som gäller har det visat sig framgångsrikt att lägga upp mycket på en gång.
Medlem
Inlägg 147
Skrivet: 2008-10-28 22:24:33
 citera  skicka PM
måste vara det senaste att sälja allt man har? en trend jag inte kommer haka på iaf ;p
Medlem
Inlägg 606
Skrivet: 2008-10-28 22:26:45
 citera  skicka PM
Bra för oss som sitter o väntar på vissa titlar som fanimej aldrig dyker upp :)
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-10-28 22:29:11
 | Senast redigerad 2008-10-28 22:29, ändrad totalt 1 gång(er)
 citera  skicka PM
den enes död, den andres bröd

^^
Medlem
Inlägg 606
Skrivet: 2008-10-28 22:30:11
 citera  skicka PM
Jag tror att de frågor du ställer är omöjliga att svara på. Förmodligen kommer du att få lika många olika svar som antalet individer som svarar på frågorna. Det är ju så himla subjektivt det där.

Personligen tror jag att det löser sig självt om du bara ser till att hora runt lite på olika spelforum för att göra reklam för dina auktioner. Folk måste veta att auktionerna existerar för att kunna bjuda på dem.
Medlem
Inlägg 1320
Skrivet: 2008-10-28 22:30:57
 citera  skicka PM
Auktioner ska gå ut runt 20.00 en Söndag nära slutet av Månaden. Men det får inte ha gått för många dagar efter löning, då har redan alla "speltorskar" bränt sin lön på andra objekt. Nästan bättre att de går ut ett par dagar innan löning, och skriva "det går bra att vänta tills löning om ni kontaktar mig innan bud" i auktionerna.

Sedan ska de ju självklart ligga ute i 14 dagar! Tipsa på alla forum du kan komma på, skriv i forumen vad det är du säljer (dvs. lista alla objekt) inte bara länka till auktionerna, då finns risken att nån inte orkar klicka.

Skriv i auktionerna att du är jättesnabb på att leverera (och se självklart till att vara det sen också). Skriv fina beskrivningar av objekten, region mm. (utelämna om det inte är de regioner som samlarna vill ha). Skriv då istället bara PAL eller nått. (Så lurar du kanske nån att bjuda dyrt för något tyskt gammalt spel).

Är det något riktigt fint objekt så lägg till många bilder. Gärna även "mega bild" (som är gratis när du har 0 kr i utrop och inget res. pris. Ja auktionerna ska ju givetvis vara 0 kr i utrop och ej något reservationspris. De auktionerna som slutar på jättelåga summor, tjänar du ändå in på de andra som gått upp en massa extra för du lurat med många intressenter.

Sådär det är nog allt som jag brukar göra när jag säljer...
Medlem
Inlägg 861
Skrivet: 2008-10-28 23:04:02
 citera  skicka PM
Sälja allt...för ~1-2 månader sedan runt löning säger jag.

BTW angående söndagar...hur många spelsamlare har vi inte hört säga: "varför får 1up 300 kr för en X medan jag bara får 121 kr?"? Hur många av dessa spelsamlare tror på myten om söndagens förträfflighet när det gäller spelpriser? Hur ofta har 1up haft auktionsavslut på en söndag?
Avaktiverad
Inlägg 2334
Skrivet: 2008-10-28 23:10:48
 | Senast redigerad 2008-10-28 23:19, ändrad totalt 2 gång(er)
 citera  skicka PM
Kodetze skrev:
Tack för synpunkterna!

smf:
Det som ligger bakom är väl... att jag i ett par år har haft detta på tapeten. Nu har det gått ett drygt halvår utan att jag har spelat något nämnvärt och inte haft det minsta suget. Kommer att studera minst 5-6 år till, det kommer att ta upp det mesta av tiden. Den tid jag har över vill jag helst lägga på träning, musik och böcker. Skulle jag få ett omättat sug efter ett särskilt spel är det bara att köpa kassett/löst eller liknande... skulle jag vilja börja samla igen är det bättre att vänta till man har fast inkomst osv...
Hur går träningen för dig nu förresten när vi ändå är lite off topic? :)

Ok jag känner absolut igen känslan, är dessutom själv oförmögen till seriöst samlande.
Fortsätter OT, träningen går förbaskat bra, ligger ganska mycket plus på kalorier nu men har rätt hög aktivitetsnivå även utöver träningen, MEN även om träningen allt som oftast går ruskigt bra nu har jag en otroligt intensiv period med ungefär 5 parallela fortbildningskurser vilket innebär kvällskurser, en fru som just nu avancerar eller åtminstone eldar på för avancemang inom sitt jobb, så det är knöligt att få in pass och vissa veckor hinner man helt enkelt inte :( Det är inte så illa att det blir att man går bakåt, vissa veckor får man helt enkelt rikta in sig på att man inte går fram så mycket om något.

Hur fungerar träningen själv? Ny ort och allt om jag fattat det rätt?
Medlem
Inlägg 906
Skrivet: 2008-10-29 06:55:55
 citera  skicka PM
Återigen, tack för inläggen! Det mesta är väl en bekräftelse (bra att ha!) av vad jag har upptäckt själv på tradera, men en del tål att tänkas på.

s.m.f skrev:

Ok jag känner absolut igen känslan, är dessutom själv oförmögen till seriöst samlande.
Fortsätter OT, träningen går förbaskat bra, ligger ganska mycket plus på kalorier nu men har rätt hög aktivitetsnivå även utöver träningen, MEN även om träningen allt som oftast går ruskigt bra nu har jag en otroligt intensiv period med ungefär 5 parallela fortbildningskurser vilket innebär kvällskurser, en fru som just nu avancerar eller åtminstone eldar på för avancemang inom sitt jobb, så det är knöligt att få in pass och vissa veckor hinner man helt enkelt inte :( Det är inte så illa att det blir att man går bakåt, vissa veckor får man helt enkelt rikta in sig på att man inte går fram så mycket om något.

Hur fungerar träningen själv? Ny ort och allt om jag fattat det rätt?

Jävlar alltså... jag tycker att det är jobbigt att hinna med när man har studier, men det är ingenting i jämförelse med dig och många andra. Visserligen har man ju varit från 08.00 till minst 23.00 i skolan nästan hela sista månaden. Men det gäller att prioritera och vara effektiv med tidsdisponering. Ja det är ny ort och ny kula, det tar ett tag att komma in i allt. Det gör ju att man inte är riktigt i balans än med vanor, rutiner, kost, ekonomi etc. Men det kommer. Finns en viljan finns en väg! Det tråkiga är att man har förlorat så mycket av det man fått det senaste året, har säkert gått ner till typ 87 från 94 bara de senaste 3 månaderna (yay, deff!). Men då får man istället se det som så att - "var hade jag då varit om jag INTE hade vägt 94 innan och uppnått allt jag gjorde?".
Medlem
Inlägg 235
Skrivet: 2008-11-02 01:38:21
 citera  skicka PM

Forum » Köp / Sälj / Byt » Sälja allt - när isf?
Sida: 1 Nästa