Forum
Har fått en knäpp, som går ut på att jag är riktigt kåt på lite Atari-grejer. Jag är sugen på följande kosnoler (och självklart spel till dem):
-Atari ST 520
-Atari 2600
-Atari Jaguar
Om någon har något dylikt till salu, så tveka inte! Jag vill köpa och är en lättlurad jävel som inte orkar kolla upp vad som är rimligt att ge för grejerna.
-Atari ST 520
-Atari 2600
-Atari Jaguar
Om någon har något dylikt till salu, så tveka inte! Jag vill köpa och är en lättlurad jävel som inte orkar kolla upp vad som är rimligt att ge för grejerna.
Vill du ha ett sexigt förvaringsgrejs för 2600 kassetter? Det är en officiell Atari produkt med loggan och allt
Såvida jag får tag på ett Atari 2600, så kanske jag blir intresserad.
Jag har inget att sälja men kan tipsa om att du inte bör behöva ge mer än säg någon hundralapp för en 2600 om du nöjer dej med en lös Junior (rent tekniskt finns det ingen anledning att gå på de äldre modellerna, de är bara eftertraktade för att folk tycker att de är snygga). Spelfyndet vill ha 399:- vilket ger en hint om vad de egentligen kostar.
Akta dig för NTSC-varianter av 2600:n eftersom de bara har RF ut, det är nästan omöjligt att få att fungera på en PAL-TV.
För Atari ST gäller ungefär följande coolhetsordning:
520 ST
1040 ST
1040 STE
Mega ST
Mega STE
TT och Falcon är ännu mer esoteriska men då är man inne ett djupt träsk för de mest hårdföra Atari-samlarna.
Siffrorna är RAM-minnet i KB, avrundat lite uppåt av någon anledning. Till skillnad från Amiga går de absolut flesta spel att köra med en halv MB RAM och andelen som kräver STE (som har lite extra customchips och stereoljud) är högst minimal.
520:n kommer i två varianter, med och utan intern diskettläsare. Om du spanar på en med extern diskettstation så se till att den klarar att läsa dubbelsidiga disketter (SF314 är vad du vill ha, inte SF354 - sjukt nog har den bättre varianten ett lägre modellnummer).
Akta dig för NTSC-varianter av 2600:n eftersom de bara har RF ut, det är nästan omöjligt att få att fungera på en PAL-TV.
För Atari ST gäller ungefär följande coolhetsordning:
520 ST
1040 ST
1040 STE
Mega ST
Mega STE
TT och Falcon är ännu mer esoteriska men då är man inne ett djupt träsk för de mest hårdföra Atari-samlarna.
Siffrorna är RAM-minnet i KB, avrundat lite uppåt av någon anledning. Till skillnad från Amiga går de absolut flesta spel att köra med en halv MB RAM och andelen som kräver STE (som har lite extra customchips och stereoljud) är högst minimal.
520:n kommer i två varianter, med och utan intern diskettläsare. Om du spanar på en med extern diskettstation så se till att den klarar att läsa dubbelsidiga disketter (SF314 är vad du vill ha, inte SF354 - sjukt nog har den bättre varianten ett lägre modellnummer).
Tack för infon, Elektronhjärnan!
Jag ringde en kille som annonserat på blocket om en Atari 520 ST. Han ville ha 2000 för den. Jag skrattade honom rakt upp i ansiktet och frågade om han skämtade.
JAg antar att jag gjorde helt rätt (nåja), för 2000 för en 520 ST låter helt jävla orimligt.
Jag ringde en kille som annonserat på blocket om en Atari 520 ST. Han ville ha 2000 för den. Jag skrattade honom rakt upp i ansiktet och frågade om han skämtade.
JAg antar att jag gjorde helt rätt (nåja), för 2000 för en 520 ST låter helt jävla orimligt.
Jag kom just på att jag har två ST spel liggandes hos MSX, Maniac Mansion och Zak mcracken närmare bestämt. Trevliga Lucasarts spel båda två.
Så, ja. Hittar du en ST dator så har jag spel till dig om du vill ha
Så, ja. Hittar du en ST dator så har jag spel till dig om du vill ha
Det är två spel jag älskar mer än livet självt! När jag får tag på en Atari St så ska jag ha'rom av're!
Gött, hoppas bara den gode mannen inte glömt bort att dom är mina.
Släng iväg ett pm den dag du är redo
Släng iväg ett pm den dag du är redo
2000 för en 520 ST är våldsamt orimligt. Men det verkar som att priserna faktiskt gått upp lite de sista åren, innan kunde man nästan få dem slängda efter sig. Jag kanske borde vara mer rädd om min, jag har alltid sett den som billigt skit som är lätt att ersätta (inte för att jag misshandlar den i alla fall, men ändå).
Jo, en grej till - mössen till ST:n är rätt åtråvärda. De har ingen vidare byggkvalitet och det är ont om exemplar i riktigt bra skick - och man måste ha en eftersom operativsystemet har grafiskt gränssnitt. Eller ja, många spel bootar direkt från diskett och styrs med joystick, men det finns många som kräver mus för att kunna spelas också. Lucasfilm/-Arts-spelen lär göra det, till exempel.
Jo, en grej till - mössen till ST:n är rätt åtråvärda. De har ingen vidare byggkvalitet och det är ont om exemplar i riktigt bra skick - och man måste ha en eftersom operativsystemet har grafiskt gränssnitt. Eller ja, många spel bootar direkt från diskett och styrs med joystick, men det finns många som kräver mus för att kunna spelas också. Lucasfilm/-Arts-spelen lär göra det, till exempel.
Jag har en Atari 1040 STf med ström-, RGB-kabel och mus liggandes här hemma.
Inköpt för för något år sedan och fungerade kanon sist jag prövade.
Något som intresserar herrn?
Inköpt för för något år sedan och fungerade kanon sist jag prövade.
Något som intresserar herrn?
Pasta: Ja, det tilltalar mig, må jag drista mig till att framhaspla. Hur mycket skulle du vilja ha för den?
Aeneas skrev:
Pasta: Ja, det tilltalar mig, må jag drista mig till att framhaspla. Hur mycket skulle du vilja ha för den?
Tog mig friheten att knäppa ett par bilder:
Som du ser på bild nr.2 så verkar det saknas någon skruv på undersidan då det går att "böja" upp plasten lite på vänster sida, och jag är lite osäker på om det ska sitta någon lucka bredvid midi-portarna.
Ingen aning faktiskt. Något bud?
Jag har också svårt att komma fram till vad som kan vara ett schysst bud. 300?
Aeneas: Läs på lite om de olika modellerna och vad alla bokstavskominationer innebär. http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_ST STf saknar möjlighet till inkoppling till TV (via antenn) och kräver alltså monitor. Men jag antar att RGB kabeln gör det möjligt att koppla in den till TV, och just en RGB kabel bör du ha. Bilden blir extremt mycket bättre.
Dessutom tror jag en dator med QWERTY tangentbord skulle passa dig bättre. Antar att den som Pasta visar upp inte ens har svenskt TOS (operativsystemet) möjligtvis tyskt eller franskt. Ursäkta att jag påpekade detta Pasta, vill inte förstöra nån deal men kunde inte låta bli att notera tangenternas placering. Den saknar väl Å också? Ska man ha den som ren spelmaskin, så spelar det ju faktiskt ingen roll. Men ska man ev. använda program och så kan det var skoj med en Svensk maskin.
Precis som elektronhjarnan skrev hamnar en STE högre upp på coolhetsfaktorn. Själv har jag en STE som jag uppgraderat till 4 Mb. Just STE är lättare att uppgradera om man nu vill ha mer än 512 eller 1024 Kb (har för mig att man var tvungen att löda in mer minne i de äldre maskinerna). Detta är dock endast till för de som vill använda program mm. Tror inte det finns något spel som utnyttjar 4 Mb. Jo förresten Obsession (enligt mig ett av de bästa spelen till Atari STE). Där sparas menyn i minnet och spelet behöver inte ladda så mycket. Just det spelet, som är ett flipperspel, är rätt extremt. Det kräver STE, kanske rent av 1 Mb också. (Vänder mig om i hyllan och läser på boxen). Ja det stämde. Det som är så tufft med spelet är att det utnyttjar verkligen Atarin till max. Den har musik i fyra kanaler (MOD-musik), samt en extra kanal för effekter. Den har mycket fler färger på skärmen samtidigt än datorn egentligen ska kunna visa. (Använder nån slags palettskiftnings metod).
Så mitt råd blir till slut. Ska du bara spela Atari ST spel (det finns som elektron. nämnde väldigt få STE spel) och inte använda datorn som dator. Då kan du köra på denna Atari 1040 STf. Den lär köra alla spel och demos utan problem.
Kul att du blivit sugen på Atari! Själv har jag hållt på med Atari sen början av 90-talet. Nu har jag faktiskt haft den framme förra sommaren och programmerat och musicerat lite på den.
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=atari+zeal&aq=f här hittar du några av de demos vi knåpade ihop på just Atari STE... Musiken gjord av mig i Vision och Lethal Trash.
http://www.kreese.com/chiptunes.php - här kan du hitta ett par chipmusik låtar jag gjort på den...
Lycka till med Atarin!
Dessutom tror jag en dator med QWERTY tangentbord skulle passa dig bättre. Antar att den som Pasta visar upp inte ens har svenskt TOS (operativsystemet) möjligtvis tyskt eller franskt. Ursäkta att jag påpekade detta Pasta, vill inte förstöra nån deal men kunde inte låta bli att notera tangenternas placering. Den saknar väl Å också? Ska man ha den som ren spelmaskin, så spelar det ju faktiskt ingen roll. Men ska man ev. använda program och så kan det var skoj med en Svensk maskin.
Precis som elektronhjarnan skrev hamnar en STE högre upp på coolhetsfaktorn. Själv har jag en STE som jag uppgraderat till 4 Mb. Just STE är lättare att uppgradera om man nu vill ha mer än 512 eller 1024 Kb (har för mig att man var tvungen att löda in mer minne i de äldre maskinerna). Detta är dock endast till för de som vill använda program mm. Tror inte det finns något spel som utnyttjar 4 Mb. Jo förresten Obsession (enligt mig ett av de bästa spelen till Atari STE). Där sparas menyn i minnet och spelet behöver inte ladda så mycket. Just det spelet, som är ett flipperspel, är rätt extremt. Det kräver STE, kanske rent av 1 Mb också. (Vänder mig om i hyllan och läser på boxen). Ja det stämde. Det som är så tufft med spelet är att det utnyttjar verkligen Atarin till max. Den har musik i fyra kanaler (MOD-musik), samt en extra kanal för effekter. Den har mycket fler färger på skärmen samtidigt än datorn egentligen ska kunna visa. (Använder nån slags palettskiftnings metod).
Så mitt råd blir till slut. Ska du bara spela Atari ST spel (det finns som elektron. nämnde väldigt få STE spel) och inte använda datorn som dator. Då kan du köra på denna Atari 1040 STf. Den lär köra alla spel och demos utan problem.
Kul att du blivit sugen på Atari! Själv har jag hållt på med Atari sen början av 90-talet. Nu har jag faktiskt haft den framme förra sommaren och programmerat och musicerat lite på den.
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=atari+zeal&aq=f här hittar du några av de demos vi knåpade ihop på just Atari STE... Musiken gjord av mig i Vision och Lethal Trash.
http://www.kreese.com/chiptunes.php - här kan du hitta ett par chipmusik låtar jag gjort på den...
Lycka till med Atarin!
Jag kan inget om Atari men pastas Tangentbord är definitivt Qwerty. Jag tror till och med det är svensk layout på det, fast jag hittar inte Å (>_> )
Edit: Ja, du hade inte heller hittat Å, men Qwerty är det som sagt.
Ja, RGB-kabeln gör det givetvis fullt möjligt att koppla in datorn i en TV.
Operativsystemet är tyskt har jag för mig.
Operativsystemet är tyskt har jag för mig.
piccolo_jj skrev:
Jag kan inget om Atari men pastas Tangentbord är definitivt Qwerty. Jag tror till och med det är svensk layout på det, fast jag hittar inte Å (>_> )
Nja inte riktigt faktiskt, med tanke på att Y sitter där Z ska vara och tvärtom. Så som det gör i tyskland. Eller gjorde på just dessa i alla fall...
Tysk layout:
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout
Pasta skrev:
Ja, RGB-kabeln gör det givetvis fullt möjligt att koppla in datorn i en TV.
Bara RGB kablarna är värda en del. Enligt Spelfyndets prissättning i alla fall:
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=rgb&search_category=-1&x=0&y=0
Aha, vilken fuling. Jag som tyckte Z såg ut som Y >_>. QWERTZ heter detta alltså My bad. Jag lärde mig något nytt iaf =). Nu kan man tre tangentbordslayouter standarder! Nördfaktorn ökar!
Edit: Hur sjutton fick jag Z till Y, det är helt omöjligt nu när jag kollar på bilden och vet hur det ska vara >_<
Edit2: Wiki-artikeln du länkade till var ju jätterolig, =D.
Edit: Hur sjutton fick jag Z till Y, det är helt omöjligt nu när jag kollar på bilden och vet hur det ska vara >_<
Edit2: Wiki-artikeln du länkade till var ju jätterolig, =D.
Kreese skrev:
Aeneas: Läs på lite om de olika modellerna och vad alla bokstavskominationer innebär. http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_ST STf saknar möjlighet till inkoppling till TV (via antenn) och kräver alltså monitor. Men jag antar att RGB kabeln gör det möjligt att koppla in den till TV, och just en RGB kabel bör du ha. Bilden blir extremt mycket bättre.
Jodå, jag har kollat upp det där och kom fram till att jag skulle vara helt nöjd med en STf, eftersom jag ändå kan plugga in den i tv: n med hjälp av RGB. Men du, vise man, kanske kan svara på om det finns något sätt att kunna mysa in en Atari ST i en modern datorskärm?
Kreese skrev:
Jag lade iinte märke till tangentbordslayouten, men det spelar mig ingen större roll, eftersom jag bara vill använda den som spelmaskin. Man kanske kan byta språk i operativsystemet, om alla tyska bokstavskombinationer skulle svida i ögonen? Annars får jag väl helt enkelt lite övning i tyska.
Kreese skrev:
Jag har alltid haft en kärlek till Atari, eftersom det var den första datorn jag kom i kontakt med. Min pappa hade en Atari ST av något slag som arbetsdator i slutet på 80-talet och min halvbror hade en som spelkonsol. Jag minns att han och jag först bondade som bröder under ett parti Pac-mania. Jag fick senare överta hans gamla ST, när han kom i den åldern då tjejer är intressantare än tv-spel. Så, av rent nostalgiska skäl vill jag återinförskaffa en Atari ST och spela igenom mina gamla barndomsfavoriter New Zealand Story, Wonderboy in Monsterland och Turrican II. Another World tänker jag dock ej återuppleva. Jag minns att jag hatade det redan som 8-åring.
Så, Pasta, var mitt bud helt oacceptabelt, så kom med motbud!
Ej återuppleva Another World? Du är ju galen människa. Kanske ett av de absolut finaste spelen i vår värld. Jag rekommenderar att du ivarjefall tar en snabb titt på det via emulator.
Hear hear!
Cyborg20003 skrev:
Ej återuppleva Another World? Du är ju galen människa. Kanske ett av de absolut finaste spelen i vår värld. Jag rekommenderar att du ivarjefall tar en snabb titt på det via emulator.
Jag försökte ge det en chans på SNES här om året, men den sega och vidriga kontrollen hindrade mig från att orka.
Det är måhända en kass konvertering, men vad jag minns var det vidrigt även till Atari.
SNES-versionen är väldigt långsam eftersom konsolen är kass på polygongrafik... men det är ju inget snabbt actionspel hur man än spelar det.
Eric Chachi själv släppte en superfin Windowsversion av spelet med högupplöst grafik för inte så jättelänge sen. Rekommenderas varmt för alla som vill uppleva spelet för första eller femtionde gången.
Ett av de bästa spelen som jag har bra minnen till på Atari är just Another World. Testade på SNES för ett tag sen, men uuuuusch så segt, som du också sa.
Eric Chachi, är det han som gjort en GBA version och släppt helt lagligt gratis också? Kollade men nej det var det inte, men läste om det här: http://www.anotherworld.fr/anotherworld_uk/page_versions.htm
Shit så snyggt i hög upplösning:
Nåväl tillbaka till det som du undrade om man kan koppla in konsolen i en datorskärm. Vet inte om det finns nån slags RGB->VGA konverter, eller liknande. http://www.maplin.co.uk/searchtemplate.asp?criteria=RGB%20TO%20VGA%20ADAPTER Hittade nått här...
Men tänk på att du kommer missa ljudet i sånna fall... Har man en STE kan man ta ut ljudet via de inbyggda ljudutgångarna.
Två kontakter under powerknappen på baksidan. Detta är endast STE som har.
Eric Chachi, är det han som gjort en GBA version och släppt helt lagligt gratis också? Kollade men nej det var det inte, men läste om det här: http://www.anotherworld.fr/anotherworld_uk/page_versions.htm
Shit så snyggt i hög upplösning:
Nåväl tillbaka till det som du undrade om man kan koppla in konsolen i en datorskärm. Vet inte om det finns nån slags RGB->VGA konverter, eller liknande. http://www.maplin.co.uk/searchtemplate.asp?criteria=RGB%20TO%20VGA%20ADAPTER Hittade nått här...
Men tänk på att du kommer missa ljudet i sånna fall... Har man en STE kan man ta ut ljudet via de inbyggda ljudutgångarna.
Två kontakter under powerknappen på baksidan. Detta är endast STE som har.
Kreese skrev:
Lite lödning kanske kan lösa saken? Inte för att jag skulle våga mig på något sådant (sist jag försökte löda resulterade det i ett ärr på vänstra handryggen), men ovannämnda halvbror är en jävel på att modda saker.
Kreese skrev:
Inget jag skulle satsa på, man kan lika gärna skaffa en liten TV och köra RGB-SCART i sådana fall... i en del spel behöver man förstås tangentbordet utöver joystick, det där är ett ständigt problem med hemdatorer. Det är ett av huvudskälen till att jag i praktiken föredrar att emulera gamla datorer framför att köra på riktig hårdvara även om jag har den. Men annars är det ju lika bra att koppla den till en vanlig stor TV, stor bild är bra bild.
Om man ska få ut högupplösta läget från en ST (640 x 400 x 2 färger) så behöver man en speciell monokrom ST-monitor, men det är inget man behöver tänka på om man ska spela. Det finns några hemmapulade spel som kör i det men knappast några kommersiella tror jag.
Elektronhjärnan: Har PAL versionen av Atari 2600 RGB eller nån annan form av scart? Undrar lite för man kanske kan börja samla på grejerna isf
Har kollat upp 2600, 5200 och 7800 och kan inte hitta någon information i Ataris databas om huruvida nån av dessa har scart möjligheter (RGB/RCA/S-Video)
Vore najs och vet samt vilka regioner som har vad (Europa/USA)
Har kollat upp 2600, 5200 och 7800 och kan inte hitta någon information i Ataris databas om huruvida nån av dessa har scart möjligheter (RGB/RCA/S-Video)
Aeneas skrev:
Så, Pasta, var mitt bud helt oacceptabelt, så kom med motbud!
Hmmm... 500 kr + frakt så är kalaset ditt.
WERY skrev:
2600 har enbart RF i samtliga versioner (NTSC, PAL, SECAM). Men den kan moddas till att ge ut S-video (eller komposit). 2600-spel är inte regionslåsta men kör man dem på en annan konsol än de är gjorda för så blir färgerna fel. De brukar vara spelbara men det ser inte så snyggt ut. NTSC-konsoler har en palett på 128 färger, PAL har 104, och SECAM-konsoler är extra dumma i huvudet med en palett på bara 8 färger.
5200 finns bara i NTSC och har också bara RF ut, men även den kan moddas till att ge S-video.
Och 7800 ger också bara ut RF men kan moddas till S-video. Det finns en SECAM-variant av 7800 som har nominell RGB, men det måste vara något fulhack (precis som med SECAM-varianten av NES) för grafikchippet arbetar med S-video internt. 7800 är regionslåst. Den är för övrigt bakåtkompatibel med 2600-spel.
Sök på cowabunga.se
10 senast aktiva trådarna
10 senaste bloggar
10 senaste recensioner