Forum
Vill skaffa lite spel till min PC Engine och de första på listan heter:
Kato Chan & Ken Chan (den japanska ocensurerade versionen)
Momotarou Katsugeki
R-Type (den amerikanska versionen med hela spelet på ett kort)
Super Star Soldier
Jag ska väl ta och kolla på de vanliga dryga ställena sen, men jag undviker ju helst att importera själv p.g.a. grav tullfobi, så.. är det någon som har något eller några av nämnda spel till salu? Helst komplett, men lösa kort går också bra. Jag tar var jag kommer åt, i princip.
Kato Chan & Ken Chan (den japanska ocensurerade versionen)
Momotarou Katsugeki
R-Type (den amerikanska versionen med hela spelet på ett kort)
Super Star Soldier
Jag ska väl ta och kolla på de vanliga dryga ställena sen, men jag undviker ju helst att importera själv p.g.a. grav tullfobi, så.. är det någon som har något eller några av nämnda spel till salu? Helst komplett, men lösa kort går också bra. Jag tar var jag kommer åt, i princip.
Tips bara om R-type.
1. Även om Amerikanska R-type må vara bekvämt med spelet på ett kort så är US versionen slaktad grafiskt då det körs i lägre upplösning än japanska versionen så det ser inte lika bra ut.
2. PC Engine korten är inte regionsfria, du behöver en adapter, regionsmoddad maskin eller en Turbografx-16 för att spela spelet.
Har inga spel till salu dessvärre.
1. Även om Amerikanska R-type må vara bekvämt med spelet på ett kort så är US versionen slaktad grafiskt då det körs i lägre upplösning än japanska versionen så det ser inte lika bra ut.
2. PC Engine korten är inte regionsfria, du behöver en adapter, regionsmoddad maskin eller en Turbografx-16 för att spela spelet.
Har inga spel till salu dessvärre.
Tänkte säga precis samma sak men då kan jag ju i alla fall flika in att hela R-Type sedan släpptes i Japan på Super CD-ROM². Så det är också en väg, fast då måste man ju ha en PCE som är kapabel att läsa dylika spel.
Om du ändå vill ha japanska versionen av R-Type Starfighter så har JapanGameStock båda två i lösa HuCards... de kostar 1900 Yen för båda + frakt. Jag har aldrig åkt på tull ifrån JGS.
Jag kan även inflika att R-type Complete till CD är i det närmaste ospelbart pga den vidrigt arrangerade musiken porten plågas av :-(
R-type Part 1 & 2 på japanska Hu-cards är "the only way".
För övrigt tror jag att jag ljög ovan. Det finns inga adapters för att köra amerikanska kort på en japansk maskin, bara tvärt om.
R-type Part 1 & 2 på japanska Hu-cards är "the only way".
För övrigt tror jag att jag ljög ovan. Det finns inga adapters för att köra amerikanska kort på en japansk maskin, bara tvärt om.
Du kan säkert bygga en om det ska vara så; jag tror bara att intresset överlag är väldigt lågt för att kunna spela amerikanska spel på en japansk konsol så det har aldrig tillverkats kommersiellt. Det har väl knappt JP -> US gjorts heller, i och för sig, men det verkar i alla fall gå att komma över sådana om man letar lite.
Fel! Det går inte bygga en :-) Inte utan att modda maskinen, USA kort är nämligen låsta från Japan kort med mjukvara och hårdvara(ändring av pinnarna). För att spela japanska kort på en amerikansk maskin så behövs bara en enkel adapter. Men för att köra tvärt om måste du ha både adapter och nya logikkretsar inkopplade i maskinen.
Vill man ha hjälp med det så får man inget av att fråga mig, sådana grejer är på tok för orobusta för att jag ska vilja jobba med :-)
Edit. Jag ljuger, lite. Ny logik behövs ej fixas in, jag blanda ihop det med switchingkretsarna som kan vara kul. Men man behöver modifiera maskinen internt för att en adapter ska fungera.
Vill man ha hjälp med det så får man inget av att fråga mig, sådana grejer är på tok för orobusta för att jag ska vilja jobba med :-)
Edit. Jag ljuger, lite. Ny logik behövs ej fixas in, jag blanda ihop det med switchingkretsarna som kan vara kul. Men man behöver modifiera maskinen internt för att en adapter ska fungera.
Jag ska sikta in mig på den japanska versionen helt klart, då. Men jag väntar lite med att beställa från Japan av ovan nämnda anledning.
Sök på cowabunga.se
10 senast aktiva trådarna
10 senaste bloggar
10 senaste recensioner